Żywotność współczesnych jednostek napędowych

Zapewne każdy z nas zna legendę o żywotności niektórych silników diesla z lat osiemdziesiątych czy dziewięćdziesiątych. Dotyczy ona zwłaszcza jednostek produkowanych przez Mercedesa, gdzie mówiło się, że po pół miliona kilometrów przebiegu są one dopiero dobrze dotarte, a potrafiły pracować nawet ponad milion kilometrów. Często są to mity, jednak faktem jest, że silniki te (i pokrewne) potrafiły wytrzymać spokojnie bez remontu po kilkaset tysięcy kilometrów. Jak ma się to do obecnych rozwiązań, gdzie silnik po ledwie trzystu tysiącach kilometrów często nadaje się do generalnego remontu lub nawet do wyrzucenia? Winę za to ponosi kontrolowanie kosztów, ale także wpływów, oraz pośrednio ekologia, wymuszająca stosowanie rozwiązań obniżających żywotność. Koncernom nie opłaca się produkowanie tak wytrzymałych silników, gdyż wtedy konsument nie będzie zmuszony do wymiany samochodu, więc projektują je tak, aby przetrwały najlepiej jedynie okres gwarancyjny, który często jest też ograniczony do pewnego przebiegu.
Modyfikacja mapy wtrysku silnika o zapłonie samoczynnym

Jednym z wielkich plusów posiadania samochodu z silnikiem diesla jest możliwość łatwego i taniego zwiększenia jego mocy, bez zbytniego uszczerbku dla jego zdrowia oraz zbytniego zwiększenia paliwa. Często rekompensuje to wysokie koszty serwisowania rozbudowanych i skomplikowanych układów wtryskowych, kół dwumasowych, czy innych elementów pojazdu typowych dla tego rodzaju silnika. Najprostsza modyfikacja, czyli zmiana mapy wtrysku potrafi przynieść nawet ponad trzydzieści procent wzrostu mocy i to często w całym zakresie obrotów silnika, co jest bardzo istotne. Dobry zakład potrafi tak zaprogramować mapę, że krzywa charakterystyki momentu będzie niemal płaska. Nie każdy samochód jednak nadaje się do tego zabiegu, wymagana jest dobra kondycja silnika, skrzyni biegów, a także innych elementów przeniesienia napędu, często sprzęgło ulega również szybszemu zużyciu, jednak profesjonalny zakład nie przekroczy parametrów granicznych tych elementów, nie powodując ich szybkiego zniszczenia.

Dodaj komentarz