Tylna skrętna oś w samochodzie

Tylna skrętna oś w pojazdach osobowych to stosunkowo rzadkie rozwiązanie, gdyż wymaga dość znacznego skomplikowania, znacznie większego niż w przypadku prostych belek skrętnych. Jest to jednak bardzo ciekawe rozwiązanie dostarczające znacznego wzrostu jakości reakcji pojazdu na przeciążenia boczne. Obecnie system z powodzeniem stosowany na masową skalę w Lagunie 3 działa tak, że do prędkości sześćdziesięciu kilometrów na godzinę tylna oś pojazdu skręca w przeciwnym kierunku niż przednia, co pozwala na osiągnięcie znacznie mniejszego promienia zawracania pojazdu, co przydaje się bardzo na ciasnych miejskich parkingach, a powyżej ten prędkości w tym samym kierunku, co przednia oś, co z kolei znacznie poprawia parametry jezdne. Jak bardzo duża ta poprawa jest niech świadczy fakt, że Laguna z tym systemem będąca przecież pojazdem o miękkim zawieszeniu jest szybsza niż Mitsubishi Lancer Evo 9 w słynnym teście łosia, a Evo to przecież samochód jeśli nie sportowy, to już usportowiony.

Dodaj komentarz